Чому європейські вина витісняють український продукт
Українці обирають французьке та італійське вино, а товарообіг вітчизняної продукції падає з року в рік.
Лібералізація винного законодавства (відміна ліцензії на оптову торгівлю вартістю 500 тис грн в 2016 році; спрощення процедури ліцензування в 2018-му) дала серйозний поштовх для розвитку гаражного виноробства в Україні. По всій країні стали з’являтися невеликі господарства з власними виноградниками, власники яких випускають авторське вино обмеженими партіями. Як вважає Сергій Клімов, засновник Kyiv Food and Wine Festival, співвласник і ідеолог винних барів Like a Local’s, найчастіше такий крафтового продукт за якістю набагато краще вин великих виробників.
“У 2014 році неможливо було уявити хоч одного крафтового виробника, який з першого ж свого офіційного релізу міг поставити вино в бар по вхідній ціні 500 грн. Сьогодні це реальність”, – коментує Клімов.
Паралельно з цим в Україні спостерігається значний приріст імпорту вина з інших країн. Якщо в 2016 році в країну завезли вина на загальну суму $ 85,3 млн, то в 2019 році цей показник склав $ 146,7 млн, а в 2020-, за інформацією Інституту аграрної економіки, – $ 224 млн. З 1 січня 2021 року в Україні діє нульове мито на вино, імпортоване з Євросоюзу. Це означає, що імпортна продукція стане ще доступнішою для українського споживача. І статистика рітейлерів показує, що вже сьогодні масовий покупець частіше вибирає вино з Європи і Латинської Америки.
У торгових мережах “Ашан” і “Велика Кишеня”, що є членами Асоціації рітейлерів України, в останні роки спостерігають зниження споживчого інтересу до вітчизняного вина. У компанії “Ашан Рітейл Україна” частка українських вин (без урахування ігристих) в товарообігу в 2015 році становила 28%, в 2016 та 2017 років роках – 33%, але потім почала падати: в 2018-му – 32%, 2019 му – 29%, 2020 му – 27%. При цьому частка викладки української продукції в магазинах “Ашан” в минулому році коливалася в межах 30% від загального асортименту вин.
За словами Вікторії Шило, керівника напрямків FMCG і фермерських товарів “Ашан Рітейл Україна”, попит на вітчизняне вино падає, поступаючись місцем імпортним напоям з Франції та Італії.
“Якщо порівнювати вартість пляшки вина в Італії і в Україні, то в Італії вона дешевше. Але, природно, що на вартість впливає доставка та інші витрати”, – коментує Шило. При цьому в компанії сподіваються, що в майбутньому попит на українські вина знову буде рости, тому шукають нових партнерів серед дрібних виробників для розширення асортименту локальної продукції.
У магазинах “Велика Кишеня” на початку 2021 року частка продажів українського вина скоротилася на 10% в порівнянні з 2017-м. В даний час продукція вітчизняних виробників займає на полицях близько 26% від загального асортименту тихих вин. При цьому, як каже Лідія Стеценко, менеджер департаменту асортименту товару компанії Retail Group ( “Велика Кишеня”), покупці стали частіше вибирати вина з Нового Світу, а також Іспанії, Італії та Франції. За її прогнозами, імпорт продовжить набирати обертів, і однією з причин цього є скасування держмита.
“Звісно, не можна говорити про повне витіснення українських виробників, оскільки вони займають певну нішу на ринку, і наші покупці все більше віддають перевагу українським виноробнях, що використовують європейські технології виробництва”, – підкреслює вона.
Компанія “Метро Кеш енд Керрі Україна” не стала винятком із загального правила, тут також спостерігається падіння попиту на українські вина. Якщо в 2018 році в магазинах спостерігали зростання категорії на 26%, то вже в наступному році продажі українського вина впали в середньому на 16%: тихі вина – на 20% і ігристі – на 10%. За останній рік зниження продажів українського вина склало -26% в кількості.
“Український клієнт все більше подорожує, пробує нові вина з різних куточків світу, змінює свої переваги, підвищуючи і розвиваючи культуру споживання вина. Повертаючись додому, він, звісно, хоче продовжувати пити якісні імпортні вина”, – коментує Тетяна Безштанько, менеджер із закупівлі вина “Метро Кеш енд Керрі Україна”.