У деяких пільговиків можуть забрати право безкоштовного проїзду – нововведення від влади
В уряді планують частково передати повноваження щодо надання пільг соціально незахищеним категоріям на місця. Днями на сайті Міністерства соціальної політики був оприлюднений для громадського обговорення проєкт закону, який змінює правила.
Відповідно до цього документа, "на місця" передаються пільги з установки і оплати стаціонарного телефону, а також питання надання права на безкоштовний проїзд. Що стосується "телефонних" пільг – з поширенням мобільного зв'язку та нових підключень дротових телефонів стало менше, і вартість цих послуг виявилася значно нижчою, ніж у мобільних операторів.
З "транспортними" пільгами зовсім інша справа. Більшість людей користуються громадським транспортом регулярно, ціни на проїзд постійно зростають, і пільги щодо оплати проїзду дуже важливі для тих, хто їх має.
Про різницю в соціальній значущості цих пільг говорить навіть те, що законопроєкт, підготовлений Мінсоцполітики, називається "Про внесення змін до деяких законів України щодо пільг з оплати проїзду", хоча мова в ньому йде про різні пільги. Тому зупинимося на питанні пільгового проїзду докладніше.
Що хочуть змінити
На сьогоднішній день в законах просто перераховані пільги для кожної категорії громадян, а Кабмін або місцева влада зобов'язані закладати в бюджет кошти на компенсацію цих пільг. Але місцеві бюджети далеко не завжди можуть (або хочуть) фінансувати ці статті.
"З огляду на відсутність обліку пільгових перевезень і те, що органи місцевого самоврядування виділяють кошти на пільгові перевезення та пільги з оплати послуг зв'язку за залишковим принципом або взагалі не виділяють, на сьогодні існує проблема із забезпеченням прав осіб на пільги з оплати проїзду, що призводить до соціальної напруженості" , – йдеться в пояснювальній записці до законопроєкту.
Новий законопроєкт передбачає, що пільги з оплати проїзду для багатьох категорій громадян будуть надаватися "на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування та виплачуються в установленому ними порядку і розмірах". А яким буде рішення місцевої влади – зберігати пільги чи відмовитися від них – буде залежати від можливостей місцевого бюджету.
Також в законопроекті міститься нова норма про те, що пільги за проїзд можуть надаватися "у тому числі в готівковій формі", тобто місцева влада може прийняти рішення доплачувати пільговикам деякі суми, проте проїзд в громадському транспорті вони повинні будуть оплачувати на загальних підставах.
Чи припустимо "звуження пільг", коли грошей немає?
Наприклад, в законі "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" записано, що "звуження змісту та обсягу права осіб з інвалідністю на пільговий проїзд транспортом не допускається". Чи не опиняться "звуженням змісту та обсягу" ті випадки, коли місцева влада не знайде гроші на компенсацію проїзду людям з інвалідністю і не прийме рішення про пільговий проїзд для них?
Експерти сприймають можливе нововведення неоднозначно. Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко вважає, що в таких змінах "логіка є".
"Грошей в бюджетах зараз немає. І в цьому році вже навряд чи будуть. На сьогоднішній момент є дуже багато пільг, які встановлені, але не виконуються, тобто гроші за них не перераховуються, тому що їх просто в бюджетах немає. Звичайно, починаються конфлікти. Перевізники лаються. Від такої ситуації потрібно відходити. Дійсно [потрібно] передавати питання на місцевий рівень, щоб питання вирішувалося, виходячи з реальної ситуації", – говорить Олександр Охріменко.
У той же час, на думку економічного експерта Бориса Кушнірука, в даному законопроекті закладено "фундаментально неправильний підхід".
"Соціальні пільги дає держава, а не органи місцевого самоврядування. Саме держава визначає, які категорії людей є пільговиками, а значить, держава повинна і фінансувати їх", – каже він.
А ось пропозицію щодо виплати пільг готівкою Борис Кушнірук вважає правильною.
"Я вже не перший рік підкреслюю, що всі пільги повинні перейти виключно в грошову форму. Проблема полягає в тому, що немає державного реєстру пільговиків. У нас навмисне все розкидано по десятках реєстрів, що створює хаос і зловживання. Такий реєстр необхідно створити, щоб було видно по кожній конкретній людині, хто скільки отримує цих соціальних трансфертів. Зробити це зараз дуже просто, було б бажання. Не секрет, що у нас купа людей незаконно зробили собі папірці, що вони "чорнобильці", "учасники АТО" тощо. Якщо буде повний реєстр, відразу можна буде зрозуміти, чи є у людини підстави для статусу пільговика, на підставі якого документа вона отримує пільги", – каже Борис Кушнірук.
Які пільги на проїзд планується передати на розсуд місцевої влади
- Безкоштовний проїзд у всіх видах міського та приміського транспорту на території України або в межах адміністративного району (залежно від пільгової категорії);
- Право безкоштовного або 50%-вого проїзду постійно, раз на рік або раз на два роки (залежно від пільгової категорії) до будь-якого пункту України і назад автомобільним або повітряним, залізничним або водним транспортом;
- 50%-ва знижка вартості проїзду на внутрішніх маршрутах повітряного, залізничного, річкового та автомобільного транспорту в період з 1 жовтня по 15 травня.
- Право позачергового або першочергового придбання квитків.
Категорії пільговиків, за якими рішення прийматиме місцева влада
- Інваліди "чорнобильці" 1-ї і 2-ї категорії;
- Діти- "чорнобильці" з інвалідністю;
- Особи з інвалідністю I і II групи, діти з інвалідністю та особи, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи і дітей з інвалідністю;
- Багатодітні сім'ї;
- Реабілітовані жертви репресій – особи з інвалідністю або пенсіонери;
- Особи, які отримали інвалідність під час проходження військової служби;
- Військовослужбовці, які стали особами з інвалідністю внаслідок бойових дій, учасники бойових дій та прирівняні до них особи, а також батьки військовослужбовців, які загинули, померли або пропали безвісти під час проходження військової служби;
- Ветерани військової служби, ветерани органів внутрішніх справ, ветерани Національної поліції, ветерани податкової міліції, ветерани державної пожежної охорони, ветерани Державної кримінально-виконавчої служби України, ветерани служби цивільного захисту, ветерани Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України
- Колишні неповнолітні в'язні концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового утримання, створених фашистською Німеччиною та її союзниками в період Другої світової війни, а також діти, які народилися у зазначених місцях примусового утримання їх батьків;
- Подружжя померлих жертв нацистських переслідувань, визнаних за життя особами з інвалідністю, які не одружилися вдруге;
- Деякі інші категорії.
Підкреслимо, що поки це пропозиції, відповідний законопроєкт проходить етап громадського обговорення, після якого, очевидно, буде переданий до парламенту.